СВЕТИ СИМЕОН МИРОТОЧИВИ (Стефан Немања)

sv_simeon_largeЛета Господњег 2013. навршава се 900 година од рођења оснивача СРБСКЕ државе и СВЕТОРОДНЕ лозе НЕМАЊИЋА Стефана Немање (у монаштву Симеона) кога наша Света Православна црква слави 26. фебруара. Тог дана се Симеон упокојио у својој задужбини манастиру Хиландар на Светој Гори Атонској.

Тропар (глас 1):
Просветивши се Божанском благодаћу и по смрти показујеш светлост свога живота и изливаш благоухано миро онима који прилазе ка твојим моштима. Свој народ си упутио ка светлости Богопознања, свети Симеоне, оче наш, моли Христа Бога да нам дарује велику милост.

Из Житија светог Симеон- Смрт Светог Симеона (Стефана Немање):

У 12. дан тога месеца видех га како се спрема за одлазак и рекох му: „О блажени господине Симеоне! Ево већ се спрема благи твој полазак у покој твој. Већ сам слушао да си благословио наследнике своје, но и сад свој последњи благослов дај им“. A он подигав руке, поче са сузама говорити: „Тројице Света, Боже наш, славим те, и благосиљам те, и молим те, и замишљам те, јер трећи благослов дајем наследницима својим. Господе сведржитељу, Боже отаца наших, АврамовИсаковЈаковљев и семена праведнога. Сачувај их и укрепи у држави бившег владања мога. И помоћ пресвете Богородице и моја, ако и грешна, молитва да је са њима од сада и до века. A пређашњу заповед дајем им: имајте љубави међу собом! Који од њих иступи из онога што сам им ја озаконио, гнев божји нека прождре и њега и семе његово!“ A ja сам на све то рекао: Амин!

Кад је дошао дванаести дан тога месеца, рече: „Чедо моје, принеси ми Пресвету Богородицу. Јер такав завет имам, да пред њом испустим дух свој.“ И кад заповест би извршена, и кад би вече, рече: „Чедо моје, учини љубав, положи на мене расу која је за погреб мој и опреми ме савршено обредом светим како ћу и у гроб лећи. И простри рогозину на земљу, и положи ме на њу. И положи камен под главу моју да ту лежим, док ме не посети Господ да ме узме одавде!“ A ja, све испунив, учиних што ми је заповедио. И сви ми гледасмо и плакасмо горко, гледајући на овом блаженом старцу таква неизречна божја благовољења. Јер као што је и овде просио у Бога, и дао му је у држави његовој, тако ни од овога часа не хтеде се лишити ни једне твари духовне, но му Бог све испуни. Јер, у истину, браћо моја љубљена и оци, чудо беше гледати: кога се бојаху и трептаху на све стране, он се могаше видети као један од туђинаца, убог, расом обавит како лежи на земљи, на рогозини, и камен му под главом, свима се клања, и умиљава, и проси од свих опроштаја и благослов.

И кад би ноћ, пошто се сви опростише и благословише c њим, отидоше у ћелије да врше службе и да мало почину. A ja и једнога јереја оставих са собом, и пробависмо код њега сву ту ноћ. Кад би поноћ, утиша се блажени старац и више ми не проговори. Кад би време јутрења и кад започе појање црквено, одједном се осветли лице блаженоме старцу, и подигав очи небу рече: Хвалите Бога у светињама његовим, хвалите га и утврђивању сила његових.“ A ja му рекох: „Оче, кога виде, кад тако говориш?“ A он, погледав на ме, рече ми: „Хвалите га и по силама његовим, хвалите га и по премногому владању његову.“ И то рекав, одмах пребожанствени дух свој испусти и усну у Господу. A ja, пав на лице његово, плаках горко за дуг час и устав, благодарих Богу, што сам видео такву смрт овога преподобнога мужа.

1 Comment

Оставите одговор

