Регентска наредба војсци од 20. априла 1916.

Coat of arms of Serbia.svg

НАРЕДБА

ФАОБР. 18001

ВРХОВНОГ КОМАНДАНТА

ЗА СВУ ВОЈСКУ

7. априла 1916. године

КРФ.


 

Јунаци,

Вратио сам се са пута и из посета Поглаварима наших моћних Савезника и великих пријатеља: Француза, Енглеза и Италијана, када су ме одвели важни и неодложни државни послови; посетио сам и њихову храбру и јуначку војску која се бори на својим фронтовима и дошао сам у вашу средину.

На овом путу, дочекан свуда са неописаним одушевљењем, дирљивим симпатијама и великим манифестација за Србију и српску војску, Ја сам се, Јунаци, поново уверио, како су силно у Европи одјекнула славна дела српске војске у току минулог четворогодишњег ратовања; како је похвално сјајно оцењено ваше јуначко држање у борбама; какво дивљење, управо чуњеђе, изазива она ваша безгранична љубав ка Слободи и Независноти Отаџбине, Мајке Србије, као и ваша беспримерна одлучност, да ради тих идеала драговољно, без стеге и притиска, поднесете најтеже жртве, па да извршите и оно дуготрајно, изванредно тешко и мучно повлачење до Крфа, лишени готово свих средстава за живот, само да не бисте пали у замке наших мрских непријатеља, да не бисте постали бедно, бесправно робље њихово…. Те сјајне одлике и врлине српске војске биле су она чврста основа и она добра залога, да нас наши Силни Савезници и Пријатељи не само у невољи не оставе, већ да нас баш тада још боље прихвате, да нас до краја борбе још јаче подрже, да нас свима потребама из основе понова снабду и потпуно опреме, да ускоро, у име Бога, са нама заједно пођу на Балкан противу непријатеља слободе и човечанства и противу зла, које се тамо зацарило, те да, Јунаци, сви зједно васпоставимо нашу милу Србију, нашу Домовину, оног витешког и мученичког чувара и браниоца људских права, Слободе и мирног и културног рада на Балканском Полуострву, кога охолост германска, интриге Аустро-Угарске и завист и зверска пакост бугарска, мишљаху да сасвим униште…… Наши моћни Савезници и Пријатељи, дивећи се исустрашимом и витешком држању Србије, ценећи небројне жртве Српскога Народа и признајући му зрелост и способност за државни живот и културни развитак, сада су готови и вољни да нас у овој великој борби снажно помогну, да Србију створимо Великом, те да обухвати све Србе и Југословене, да је учинимо силном и моћном Југославијом, која ће оправдати до сада принете жртве и одговорити захтевима новога доба, које ће настати по свршетку овог великог и крвавог европског рата. Овим вашим јуначким подвизима углед Србије подигао је се до висине, која је завидна и за многе веће, много јаче и старије државе; Моја узданица није само испунила очекивање наших Силних и Моћних Савезника и Пријатеља, она их је далеко надмашила, и поред њихове захвалности и признања, на крваво чело Спрскога Ратника спуштен је венац најлепших похвала и од наших противника.

Ја сам, Јунаци, на овом путу видео силне војске наших Савезника и Пријатеља; видео сам их како су оне богато опремљене, снабдевене свима потребама и наоружане најсавршенијим оружјем, како су силно одушевљене за борбу до краја са непријатељем и како су задахнуте неограниченим симпатијама за Србију и Спрски Народ, и то је Мени и вама, Јунаци, најсигурнија залога да ће успех у предстојећим борбама несумњиво бити на страни нашој и наших Савезника.

По повратку с пута Ја сам, Јунаци, видео и вас, на паради у Крфу, како сте са здрављем поптпуно опоравили, као сте снабдевени свом новом опремом и оружјем а сем тога у најкраћем року добићете на одређеном месту ваше омиљене топове, многобројне лаке и тешке, коње за коњицу и артиљерију, мазге за комору, кола, аутомобиле и сву осталу потребну спрему, тако да ни у чему нећете изостајати иза наших Савезника…….

Ја се, Јунаци, са овим највећим признањем Мојој Јуначкој Војсци, са овим најлепшим славопојем херојским и надчовечанским подвизима Српскога Војника, враћам с пута поносит и задовољан, како чашћу и пријемом који су Ми високи Поглавари и Народи наших Савезника и Пријатеља указали, свим оним што сам код њих видео и сазнао, тако и уверењима која сам добио, да ће нас они под окриљем њиховим свесрдно и снажно и сада и у будуће помагати, што нам свима даје најлепше наде за срећу и славну будућност Српскога Народа и обновљене Србије.

Потребно је сада, Јунаци, да за увек очувамо овај лепи глас, част и уважење која су Српска Војска и Српски Народ стекли својом херојском храброшћу, својим небројеним жртвама и патњама, својим витештвом и племенитошћу као и својим мудрим држањем и политичком зрелошћу у најтежим данима великог европског заплета и рата. Ја се с тога надам, Ја верујем, Јунаци, да ћете ви и у будуће остати чврсти на путу верности, части, славе и војничке послушности на коме сте и до сада увек били, да ће вас и на даље увек красити непоколебљива верност и оданост Његовом Височанству Краљу Петру I. Отаџбини, нашој милој Србији, коју толико силно сви љубимо, светој застави, која се тако поносно вије у вашим редовима, да ћете бити послушни старешинама које вас воде слави и срећи, да ћете се са нашим ратним друговима, нашом браћом и Савезнницма: Французима, Енглезима, Русима и Италијанима одушевљено и јуначки раме уз раме борити до истраге непријатеља и докле год једном трајно не обезбедимо нашу алатну слободу, миран живот на дому у крилу наших милих и драгих и плодан рад наш и наших Савезника на напретку целога човечанства. —

Са тим уверењем, Ја вас, Јунаци, позивам да самном заједно из дубине ваше искрене душе и срца узвикнете:

Да живи Његово Величанство Краљ Србије Петар I!

Да живи храбра српска војска!

Да живе наши моћни и силни Савезници и Пријатељи!

 


АЛЕКСАНДАР с. р.

  • Српске новине, бр. 2 од недеље 10. априла 1916., насловна страна.
Оставите одговор

